Tvärsektionellt arbete

Kommunens arbete för skydd mot olyckor är uppdelat i två delar, en övergrpiande del som handlar om kommunens arbete med skydd mot olyckor och en del som handlar om räddninsjtänsten arbete för skydd mot olyckor. Man har valt denna indelningen eftersom räddningstjänsten arbete skiljer sig mycket jämfört med de andra kommunala förvaltningarna. 2007 tillsattes det en riskhanteringsgrupp i kommunen där det finns representater från alla de olika förvaltningarna och ett antal nyckelpersoner. Den lokala säkerhetssamordnaren är ansvarig för gruppens sammansättning och dess arbete. Dess främsta uppgifter i början var att göra en risk- och sårbarhetsinventering  som det kommunala handlingsprogrammet plus kommunens risk och sårbarhetsanalys bygger på. Samverkans ansvaret ligger på kommunledningskontoret och varje verksamhet och kommunala bolag är ansvariga för sin del i arbetet i skydd mot olyckor. Samverkan med övriga aktörer fungerar bra och är utbrett inom laholms kommun.

Räddningsjtänsten i Laholms kommun har ingått avtal med samtliga grannkommuner om gränslös räddningstjänst och det finns även avtal med landstinget angående IVPA (I Väntan På Ambulans). Vidare finns det även avtal med Båstads räddningstjänst om en gemensam insatsledarberedskap, samverkan med Halmstad och Hylte angående en gemensam brandingenjörsberedskap. Räddsam Halland är ett samverkansorgan där samtliga kommuner i laholm, halmstad, hylte, varberg och falkenberg ingått ett avtal om samverkan som gagnar den enskilde. På sikt är det meningen att samtliga kommuner inom räddsam halland skall ingå i HILL (Hallands Integrerade Larm och Ledningscentral) som ska fungera som en gemensam systemledning så att rätt resurser skall larmas ut i ett tidigt skede av en olycka.

Det är ju alltid bra med samarbete eller samverkan och att man så långt som möjligt får in så många som möjligt för att få en bättre helhetssyn på läget så att det på sikt blir till det bästa som man kan för tillfället för som man säger så är förändringes vind konstant, så det man gjorde idag så på bästa sätt är kanske bara medel imorgon så som med allt arbete krävs det att man hela tiden utvärderar och förbättrar det efter bästa förmåga.

Samhällsplanering

Samhällsplanering handlar om att utforma en hållbar plan och utveckling av samhället som vi lever och verkar i både på kort och lång sikt för att möta och tillgodose människans behov. I planerigen ingår det även en riskhanteringsprocess som ska se till att risken för en olycka hålls på en minimal nivå.

Översiktplanen visar hur man inom kommunen har tänkt sig att använda mark, vatten och bebyggelse så därför ska översiktplanen ge vägledning för efterföljande planer som rör mark och vattenanvändingen. ÖP är något som är alla kommuner ska ha både enligt plan och bygglagen som miljöbalken, den ska även hållas aktuell så därför prövas dess aktualitet av varje kommunfullmäktige under dess mandatperiod. I Laholms kommun finns det en detaljplanegrupp som ska verka för att risker i samhällets infrastruktur undviks eller begränsas i ett tidigt planeringskede. I denna grupp finns samtliga versamheter i kommunen representerade.

Detaljplanen är bindande och reglerar utformingen och användningen av mark, vatten och bebyggelse inom ett begränsat område. I detaljplanen är det som det låter in i minsta detalj redovisat hur man tänker använda ett område och till vad med typ av byggnader och våningsantal, placering och byggnadstekniska frågor. I samband med detaljplanen så ska en miljökonsekvensbeskrivning även göras om detaljplanen kommer attt medge att man ska använda mark, byggnader eller anläggning som innebär betydande miljöpåverkan. Hälsa och säkerhet är ett viktigt intresse som man även ska beakta i både översiktsplanen som detaljplanen. Det är även lämpligt att man i detaljplanen lyfter fram frågor om olycksrisker, brandskydd, tillgänglighet, insatstider och tillgång till släckvatten för att säkerställa en så bra räddningsinsats som möjligt.

Räddningstjänsten sitter med i den kommunala byggprocessen som samhällsbyggnadskontorets sakkunniga i brandskyddsfrågor. Räddningstjänstens uppgifter är bla att bedöma om byggheren tar sitt ansvar gällande brandskyddsfrågor och att de tekniska lösningarnar utförs enligt gällande normer.

Det är ju bra att man har både en grov och en detaljplan på både lång och kort sikt så att det inte blir som det har blivit på vissa ställen med att man har en fabrik mitt i ett bostadsamhälle bredvid en större vattentäckt eller att man bygger på mark som inte är lämplig och hållbar dvs risk för skred eller motsvarande, tycker även att det är bra att man har en detaljplanegrupp som representerar samtliga verksamheter inom kommunen även om det ibland kan bli väldigt drygt och långa beslutsvägar så är det förhoppningsvis till det bättre då det är tänkt att vi ska bygga ett samhälle som är hållbart både för männiksa och miljö för många generationer framåt.

http://www.laholm.se/bygga-bo/planer-och-utredningar/planer/




metallbrand


Mer om räddningstjänstens arbete

Verksamheten planeras årsvis där man utgår från de lokala prestationsmålen som man har satt i det kommunala handlingsprogrammet. Räddningstjänsten utför även rådgivning och information till enskilda för att de ska kunna uppfylla sina krav enligt LSO. I och med att man har klara och givna mål som räddningstjänsten ska uppfylla så måste det vara bra mycket lättare att planera sin verksamhet för att nå dessa mål, så även här tjänar man på att har klara konnreta mål som ska uppfyllas.

RTJ utför även tillsyn enligt LSO och LBE och för register över de objekt som ska ha tillsyn enligt lag. RTJ ansvarar även för att man informerar och underlättar för den enskilde som enligt LSO 2kap. 3§ ska lämna en skriftlig redogörelse för sitt brandskydd. Personal som utför tillsyner har MSB:s utbildning inom området.

Det finns ett avtal med SOS-Alarm i Halland som är som kommunens larmcentral. Men för en hel del automatlarm så finns det en larmdator på stationen i Laholm som skickar larmen direkt till berörd station. På varje station så finns det en larmknapp som sitter väl synlig utanför station som man kan trycka på för att få hjälp av berörd station. När det gäller VMA (viktigt meddelande till allmänheten) så finns det tyfoner i alla tätorter samt Lilla Tjärby. Tyfonerna utlöses från SOS i Halmstad men även från stationen i Laholm. De som inte kan nås av tyfonen så sker varning genom radio och TV. Det finns rutiner för sändning av ett VMA-meddelande till allmänheten.

Alla olyckor i kommunen som föranlett en räddningsinsats kommer det att göras en olycksutredning på och beroende på omständigheter eller konsekvenser så kommer det eventuellt att göras en fördjupad utredning.

Inom kommunen så finns det totalt 20 personer som har beredskap i Laholm, Knäred, Våxtorp. I Hishult finns det 10 personer anställda på deltid men utan beredskap. Det finns ett avtal mellan Laholms kommun och Båstad om en gemensam insatsledarjour genom avtal, den som är insatsledare i Laholm är även chef i beredskap i kommunen. Det finns även avtal med Halmstad angående brandingenjör i beredskap. Då det pågår insatser i kommunen så ska det finnas minst 1+4 styrka i beredskap inom kommunen placerad på lämpligt strategiskt sätt för att tillgodose de framkomsttider som finns fasttällda inom kommunen men även en styrka från en annan kommun kan sättas in vid behov för att täcka upp beredskapen inom kommunen. Jag tycker att det är bättre att det finns en egen styrka som har beredskap inom den egna kommunen och då på den station som det är mest troligt att det händer något på som Laholm där det finns 1 insatsledare, 1 styrkeledare och 8 brandmän i beredskap så är det mest rationellt att låta en styrka på 1+4 ha beredskapen där. Man kan låta hela styrkan rycka ut från Laholm initialt men sen begära förstärkning från en annan station för att medverka vid insatsen så att man kan låta en 1+4 styrka återvända till stationen i Laholm för att hålla en så hög nivå på beredskapen som möjligt för att det är ju så att man känner till sit eget område bäst. Så att låta en annan styrka från en annan kommun eller en styrka från samma kommun ha en beredskap i ett område som de känner dåligt till och kanske även är dåligt rustade för både gällande kunskap och materiell är i min mening vårdslöst och nonchalant mot invånarna i kommunen och dess besökare.






Räddningstjänsten Laholm

Med räddningstjänst så menar man den verksamhet som kommunen ska bedriva för att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö vid olyckor eller överhängande fara. Det kommunala handlingsprogrammet för räddningtjänsten ska redovisa målsättningen och vilka risker som det finns i kommunen som kan föranleda en räddningsinsats. Kommunen ska även redovisa vilken förmåga man har och tänker införskaffa sig för att kunna hantera en olycka. Här menar man både personal och dess kunskaper som materiel, man ska visa att man kan hantera både de ordinära som extraordinära händelserna och samverkan med både andra kommuner, statliga myndigheter som enskilda. I Laholms kommun finns det deltidspersonal i Laholm, Knäred och Våxtorp. I Hishult finns det deltidspersonal utan beredskap.

Målen

Enligt HP (handlingsprogrammet) finns det säkehetsmål som är kommunens lokala mål utifrån de lokala risker som finns med viss inrikting på de nationella målen och verksamhetsmålen som anges i LSO. Säkerhetsmålen ska formuleras utifrån den enskildes perspektiv och vilken önskvärd effekt det ska ha, och för att göra det enkelt så ska målen utformas så långt som det är möjligt med mätbara resultat. Prestationsmålen, berättar på vilket viss och medel som kommunen ska uppnå de olika säkerhetsmålen, både de lokala och nationella. Målen kan formuleras i vilka åtgärder och aktiviteter som ska utföras och på vilket vis de utförs, vem som har ansvaret och om hur samverkan kan ske. Jag tycker att det är bra och konkreta mål som de har lagt upp och enligt handlingsprogrammet så har de nått upp till de allra flesta målen. Tror att det har lyckats så bra tack vare att de har riktiga konkreta mål och vem som är ansvarig för vad, som är nyckeln till framgången. klipper in ett exempel nedan.



S8. Antalet bränder i bostad skall minska fram till 2011.

P8. Teknik- och servicekontoret skall fortsätta att ta fram underlag för ett fungerande
systematiskt brandskydd på de fastigheter där Laholms kommun står som ägare.

Ansvar: Servicenämnden

P8a.  Skorstensfejarmästarna ska utföra rengöring (sotning) på brandskyddskontroll till 100%
på sotningspliktiga objekt enligt fastställda sotnings- och brandskyddskontrollfrister.

Ansvar: Kommunstyrelsen  
Medverkande: Räddningstjänsten

P8b.  Utrymningsplaner vid eventuell brand i lokal skall vara välförankrade hos personal och
elever och skall revideras minst en gång per mandatperiod.  

Ansvar: Barn- och utbildningsnämnden  
Medverkande: Kommunstyrelsen (Räddningstjänsten) och Servicenämnden.


P8c.  Under mandatperioden skall samtliga hushåll i kommunen få information via utskick
om hur man hanterar en brand i bostad.  

Ansvar: Kommunstyrelsen
Medverkar: Räddningstjänsten

Det va allt för denna gång, nu är det picknik vid kvarnfallet som gäller i det fina strålande vädret som visar sig idag:)

RSS 2.0